8 mýtů o cukru, kterým musíte přestat věřit


(Pixabay.com)

Jsou sladkosti skutečně tolik návykové, jako jsme si mysleli? Existuje mnoho dokumentů a přednášek o našem zdraví a o tom, jak alarmující je neustále rostoucí míra obezity. Díky těmto dokumentům to pak často vypadá, že cukr je naším největším nepřítelem. Je tomu ale skutečně tak?

ad8

I když je nesporné, že konzumace příliš velkého množství cukru se vznikem obezity přímo souvisí, existuje poměrně velké množství mýtů a dezinformací, díky kterým se jeví i představa umírněné konzumace cukru jako největší zlo. My všichni ale cukry k životu potřebujeme, protože jsou základním stavebním kamenem pro zajišťování důležitých a pro život nezbytných tělesných funkcí.

Odhalte s námi nejběžnější mýty o cukru a jaká se za nimi skrývá pravda.

ad9 - 320x100_1

Mýtus č. 1: Některé druhy cukru jsou lepší než jiné.

(Pixabay.com)

Pravda: Všechny „druhy“ cukru mají na naše tělo stejný účinek.

Představa, že existují různé druhy cukru, je mýtus. Hnědý cukr, bílý cukr, med – to vše se nakonec rozkládá na jednu a tu samou věc, na glukózu. Všechny formy cukru jsou zkrátka sacharidy, které jsou využívány ve formě glukózy.

Mýtus č. 2: Díky cukru jsou děti hyperaktivní.

(Pixabay.com)

Pravda: Cukrem se nelze nadopovat.

Představa, že díky cukru budou děti hyperaktivní, je podle některých odborníků jedním z nejvíce nesmyslných mýtů. Podle několika různých vědeckých studií neexistuje přímá souvislost mezi konzumací cukru a hyperaktivitou. Podle všeho tedy cukr chování dětí neovlivňuje.

Mýtus č. 3: Cukr je podobně návykový jako těžké drogy.

(Pixabay.com)

Pravda: Zatím nemáme žádný průkazný důkaz, že je cukr návykový.

Neexistuje žádný důkaz pro to, že by se cukr choval jako návyková droga, jejíž užívání by vedlo k neustále potřebě navyšovat její dávku. Cukrem se navíc nelze zdrogovat. Ačkoliv se objevily některé výzkumy, podle nichž by se cukr mohl chovat jako droga, jejich věrohodnost je sporná. Žádná opravdu přesvědčivá studie návykovost cukru ještě neprokázala.

Mýtus č. 4: Konzumace velkého množství cukru způsobuje diabetes.

(Pixabay.com)

Pravda: Příčinou vzniku obou dvou druhů diabetu je kombinace genetických faktorů a vlivu prostředí. Strava založená na cukrech je sama o sobě nezpůsobuje.

Konzumace cukru nezpůsobuje diabetes. Je to komplexní problém, který je spojený s činností slinivky břišní a metabolismu a je důsledkem nedostatečné produkce inzulinu, který pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi. Podle amerického ústavu National Institute of Diabetes and Digestive Kidney Diseases onemocní diabetem spíše ti, kteří mají nadváhu či obezitu. Je to z toho důvodu, že nadbytečný tuk vede k inzulinové rezistenci. Proto je strava založená na konzumaci cukrů spíše nepřímou nežli přímou příčinou diabetu 2. typu.

Mýtus č. 5: Umělá sladidla jsou lepší než cukr.

(Pixabay.com)

Pravda: Některá umělá sladidla mohou být pro lidské tělo úplně stejně škodlivá jako cukr.

I když mají umělá sladidla typu stevia, truvia či aspartam, které nalezneme v mnoha dietních limonádách, mnohem méně kalorií než jejich nedietní verze s cukrem, výzkumy ukazují, že ti, kteří pijí light limonády mají dvakrát větší pravděpodobnost vzniku obezity, než ti, kteří je nepijí. Jedna ze studií publikovaných v největší světové knihovně medicíny National Library of Medicin zjistila, že umělé sladidlo sacharin je návykovější než kokain. Další výzkum uskutečněný Americkou diabetickou asociací dále zjistil, že u těch lidí, kteří pijí dietní limonády, je o 67 % větší pravděpodobnost vzniku diabetu, než u těch, kteří je nepijí.

Mýtus č. 6: Cukr způsobuje zubní kazy.

(Pixabay.com)

Pravda: Zubní kaz způsobují organické kyseliny, které narušují zubní sklovinu.

Cukr není bezprostřední příčinou rozkladu zubní skloviny – jsou to kyseliny. Dalším mýtem je to, že  zubní kaz způsobují hlavně sladkosti. Podle některých dentistů je to ale spíše pečivo a různé nesladké krekry, co se na narušování zubní skloviny podílí. Když konzumujete něco s cukrem, bakterie, které se přirozeně vyskytují ve vaší ústní dutině tento cukr konzumují také. Poté ale jako odpadní produkt produkují organické kyseliny, které demineralizují zubní sklovinu chránící povrch zubů, což může následně vést k bolestivým zánětům.

Mýtus č. 7: Cukr byste ze své stravy měli vyřadit.

(Pixabay.com)

Pravda: Lidé ke svému životu glukózu potřebují.

Samozřejmě, že konzumace přílišného množství cukru může vést k některým zdravotním potížím či  k nárůstu hmotnosti, ale glukóza je pro fungování našeho těla nezbytná. Předpoklad, že cukr je ze své podstaty pro naše tělo špatný, je mýtus. Cukry jsou totiž základním stavebním kamenem pro zajišťování důležitých a pro život nezbytných tělesných funkcí. Eliminace všech cukrů z naší stravy by navíc byla v podstatě nemožná, protože většina základních potravin, jako jsou například brambory či další škrobová jídla, cukry obsahují.

Mýtus č. 8: Obezita je příčinou všech zdravotních problémů.

(Pixabay.com)

Pravda: Cukr je jen zřídkakdy jedinou příčinou obezity a srdečních onemocnění.

Není pochyb, že je cukr významným přispívajícím faktorem ke vzniku obezity, ale nejedná se o jedinou věc, kterou je třeba brát v potaz, když se snažíme jíst a žít zdravě. Je to  jednoduché – konzumace velkého množství kalorií vede k nárůstu hmotnosti, což se může výrazně projevit na našem zdraví. Nejde nicméně pouze o kalorie pocházející z cukrů.

320x100_mobile_2

Sdílejte článek se svými přáteli!
0