Módní značky jsou často pod palbou kritiky za kopírování jiných značek nebo umělců a „propůjčování“ prvků z různých kultur.
Když byla v minulém roce představena jedna z kolekcí Dior, některým lidem byly vybrané kousky z kolekce zvláštně povědomé. Designy obrátily světlo na malý region v Rumunsku – Bihor. Kabáty z kolekce Dior vypadají totiž totožně, jako tradiční kabát regionu Bihor. Značka teď prodává tyto kabáty za 30 000 euro za kus, z čehož do komunity Bihor neputuje žádná část výdělku, protože oficiálně Dior nikdy neoznámil zdroj inspirace pro své módní kousky.
![](https://czechstreet.cz/wp-content/uploads/2018/08/rum1.png)
Celá situace vyvolala geniální reakci na to, jak bojovat proti kulturnímu přivlastnění. Rumunský módní časopis „Beau Monde“ vydal kampaň zamířenou na to, aby vše veřejnosti přiblížil. S pomocí bihorských řemeslníků a designerů přišli s úplně novou módní kolekcí, která napomáhá zachovat jejich tradice – Bihor Couture. Tento projekt umožňuje módním nadšencům zakoupit autentické a tradiční oblečení z Bihoru za podstatně méně peněz, které jdou ale v celé částce místním řemeslníkům, kteří oblečení vyrábí.
![](https://czechstreet.cz/wp-content/uploads/2018/08/rum2.png)
![](https://czechstreet.cz/wp-content/uploads/2018/08/rum3.png)
![](https://czechstreet.cz/wp-content/uploads/2018/08/rum4.png)
Produkt značky Dior
![](https://czechstreet.cz/wp-content/uploads/2018/08/rum5-683x1024.png)
Podobnost s původním kabátem Bihor je na první pohled jasná
![](https://czechstreet.cz/wp-content/uploads/2018/08/rum6.png)
![](https://czechstreet.cz/wp-content/uploads/2018/08/rum7.png)
Kampaň Beau Monde
![](https://czechstreet.cz/wp-content/uploads/2018/08/rum8.png)
![](https://czechstreet.cz/wp-content/uploads/2018/08/rum9.png)
Podívejte se také na video: